De juiste persoon vinden om mee te doen aan je test of onderzoek is heel belangrijk, maar niet altijd even makkelijk. Hoe vind je ze? En de drempel om ‘zomaar’ op onbekende mensen af te stappen is voor de een hoger dan de ander. In dit blog meer dan 20 manieren die ik bij DUO gebruik om de juiste respondenten te vinden.

We hebben het best makkelijk bij DUO, want bijna iedereen in Nederland hoort bij onze doelgroep. DUO maakt niet alleen de stufi over naar studenten, maar organiseert ook examens, regelt de bekostiging van scholen, registreert de leerplicht en biedt leningen en inburgeringsexamens aan voor mensen die nieuw zijn in Nederland. Dat is een hele brede groep. Daarom werken er ook een heleboel teams aan verschillende diensten. Sommige teams hebben dezelfde doelgroep, maar vaak heb je bij een test net die ene specifieke subgroep nodig. We experimenteren vaak om respondenten te vinden op een leukere en makkelijkere manier.

Eigen voorkeur

Ik heb er persoonlijk een hekel aan om zomaar een kantine of winkelcentrum in te lopen en als een straatverkoper mensen te vragen mee te doen aan een test. Ik vind het ongemakkelijk en het maakt me onzeker. Ik heb liever een afspraak met iemand zodat ik weet waar ik aan toe ben. Collega’s van mij vinden het geen probleem en juist leuk om mensen ‘in het wild’ te bevragen. Doe vooral wat bij je past en maak je niet druk dat je het eigenlijk anders zou moeten doen.

Ok, here we go

Met linkjes naar eerdere blogs over die manier van testen en respondenten werven. Terwijl ik de lijst af heb, merk ik dat ik flink meer blogs heb te schrijven over die testmomenten ;’)
  1. Een school bellen en vragen of je een dagje mag meelopen. Je spreekt allerlei mensen en begrijpt daardoor heel goed hoe alles verband houdt met elkaar. Je kunt verschillende testen met verschillende doelgroepen uitvoeren. Neem eventueel een collega mee als het teveel is voor 1 persoon.
  2. Aan een docent vragen om een mentoruur te reserveren: een klas vol leerlingen die 50min aan onze genade zijn overgeleverd. Super. Houd een card sort of laat ze samen met designers meedenken voor nieuwe ideeën voor de website.
  3. Samen met leerlingen een case aanpakken waar zij een cijfer voor krijgen en een bezoekje aan DUO bij hoort. Tijd om samen echt de diepte in te gaan en collega’s komen direct in contact met de doelgroep.
  4. Afspraak maken via Linkedin met iemand van het beroep die je zoekt. Koffie en een goed gesprek. Kan eventueel ook via FaceTime of ouderwets bellen.
  5. In de kantine van een school leerlingen/studenten vragen om mee te doen. Vind ik zelf dus niet zo tof, maar het werkt wel. Helemaal als je kadobonnen bij je hebt.
  6. In de UB werken en studenten ‘in het wild’ observeren, terwijl je zelf ook aan het werk bent. Added bonus: geen collega’s die je in je werk storen.
  7. Vragen om een werkplek op een school in de buurt, vb op de leerlingenadministratie. Je leert mensen op een informele manier kennen. Zij vragen naar jouw werk, jij naar dat van hen. Natuurlijke samenwerking.
  8. Mensen van een school uitnodigen voor vergaderingen waar beslissingen genomen worden/ richtingen verkend en vragen mee te denken. Vinden collega’s leuk, want frisse creativiteit. Vinden scholen ook tof, want ze kunnen meedenken over hoe het voor hen beter wordt.
  9. Een mail sturen naar adressen die we al hebben, bijvoorbeeld medewerkers van een gemeente en vragen om aan een kliktest mee te doen die maar 3 vragen heeft. De test begint gelijk, binnen 2 dagen heb je respons.
  10. Op de website een pop-up met feedback. Wij gebruiken daarvoor smiley’s waarna een mini-vragenlijst volgt.
  11. In de feedback pop-up vragen we of we je mogen bellen voor een gesprek, zo ja, doen! (Deze staat nog op mijn to-do-lijstje, moet ik eerlijk bekennen.)
  12. Op social media mensen die een vraag stellen uitnodigen om direct mee te doen met een test. Dit werkte minder goed dan ik van te voren bedacht, maar leverde wel een leuk gesprek op.
  13. Bij de telefoon, mail en web care meelopen en meekijken. Je leert zoveel door gewoon te luisteren naar de vragen die gesteld worden. En collega’s van de klantenservice weten ook al zoveel over de problemen die er zijn.
  14. Op een servicekantoor een dagje zitten met je flex ux lab. Iedereen die bij de balie een vraag stelt, vraag je mee te doen met een test. De meeste hebben wel 10 minuten over.
  15. Naar een taalcafe in de buurt. Dit deden we voor de nieuwe website inburgeren.nl. Wekelijks lopen er mensen in en uit; we konden zo aanschuiven.
  16. Met een student mee naar college. Erna koffie drinken in de kantine. Bekijk de dag vanuit zijn of haar perspectief.
  17. Naar een buurtcenter bij je in de buurt voor een activiteit waar je doelgroep komt. De meesten zitten niet om een praatje verlegen. Laat staan om eens even goed hun visie op het functioneren van de overheid te melden. Kom maar op! 
  18. Je opgeven voor een eetclubje met inburgeraars bij je in de wijk. Op een informele manier leer je zoveel over een ander. Toen ze erachter kwamen dat ik bij DUO werkte, kwamen de vragen en opmerkingen vanzelf naar me toe.
  19. Werk samen met de relatiebeheerders of accountmanagers van je organisatie. Zij kennen veel mensen en weten vaak inhoudelijk ook exact wie je moet hebben. Scheelt veel zoekwerk en de kans is groot dat je collega’s zelf ook al veel vragen kunnen beantwoorden.

Alright, wat een lijst! TL/DR: Het is niet zo ingewikkeld om testpersonen te vinden, gewoon logisch nadenken waar je doelgroep is en die kant op gaan. Joe!

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Laat een reactie achter

Ik ben benieuwd naar je reactie...