Bij een promotie-onderzoek hoort veel lezen. Dit zijn de boeken die ik lees. Misschien voor jou ook interessant. Als je leestips voor mij hebt, hoor ik dat uiteraard ook graag. En als je meeleest, ben ik benieuwd wat jij van de info vindt. Let me know.
Wil je een overzicht van artikels die ik lees, bekijk mijn openbare library in Zotero. (Je moet wel een – gratis – account maken).
Boeken over (het maken van) dienstverlening
Good services van Lou Downe (2020): Downe geeft 15 principes van wat goede diensten zijn. Ik vatte ze eerder al eens samen in dit blog. Hen legt elk principe goed uit met aansprekende voorbeelden uit de praktijk.
Public service logic van Stephan Osborne (2021): gaat over het maken van waarde voor gebruikers van publieke diensten, burgers en de samenleving door publieke dienstverlening. Ik wil deze manier van denken waarschijnlijk gebruiken als theoretisch uitgangspunt voor mijn onderzoek.
The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic van Stephan Vargo en Robert Lusch (2018): superfijn handboek waar alles in staat over SD-logic en ook lekker recent. Legt de basis voor het boek van Osborne hierboven dus had ik eigenlijk eerst moeten lezen. Nu mee bezig.
This is service design thinking van Marc Stickdorn, Jakob Schneider en anderen (2012): praktisch boek over service design: wat het is, hoe je het doet en een rijk overzicht van methoden en hoe je ze toepast.
The service organization van Kate Tarling (2023): ben ik nu aan het lezen, toelichting volgt later. Boek gaat wat meer over hoe je je organisatie dan inricht voor goede diensten. Ben benieuwd.
Boeken over het doen van (actie) onderzoek
Doing action research in your own organization van David Coghlan (2019): voor mij de bijbel op dit moment. De titel verklaart zich al. In dit boek alles wat je nodig hebt om je eigen actie onderzoek op te zetten van binnenuit je eigen organisatie, dit uit te voeren en erover te schrijven in een thesis.
Introduction to action research van Davydd Greenwood en Morten Levin (2007): fijne inleiding op actie onderzoek als onderzoeksmethode. Legt de basis uit waar actie onderzoek aan moet voldoen en geeft een globaal overzicht van het veld en de verschillende smaken die er zijn.
The reflective practitioner van Donald Schön (1994): deze las ik al tijdens het maken van de foto-interviews bij De begripvolle ambtenaar. Heel goed boek over reflecteren terwijl je bezig bent, over reflectie-in-actie.
Qualitative data analysis van Matthew Miles, Michael Huberman en Johnny Saldanā (2014): nog aan het lezen. Maar love de uitgebreide uitleg hoe je nauwgezet je data kunt analyseren. Dear Data meats Academic life.
Boeken over promoveren
Voor als je nog een stille wens hebt, begin dan met deze pillen(tjes).
Handboek Buitenpromoveren van Floor Basten en Kerstin van Tichelen (2013): met alle praktische stappen die je moet zetten voor, tijdens en na je promotie.
Promoveren als bijbaan van Meike Bokhorst en Pauline Westerman (2021): over de persoonlijke kant van promoveren naast je werk. En er staan nog een paar leuke bekenden in als je ook uit de overheid komt, net als ik.
The craft of research van Wayne Booth, en anderen (2008): geeft globaal overzicht wat het inhoudt om wetenschappelijk onderzoek te doen en fijn om aan het begin te lezen zodat het allemaal wat minder indrukwekkend is.