Inzichten die je niet deelt met teamleden, had je net zo goed niet hoeven ophalen. Klinkt logisch, maar ik vind het vaak best lastig om iedereen op de hoogte te brengen en houden van wat ik in mijn research ontdek. Hoe doen andere ux researchers dat? Daar ben ik benieuwd naar!

Op UX Insight twee weken geleden leek het wel het hoofdthema: research delen. Tomer Sharon van WeWork opende de conferentie met een verhaal over atomic research. Hij schreef er later ook deze blog over. In plaats van lange verslagen, dikke rapporten of creatieve kaarten werkt hij met nuggets. Een nugget, zo vertelt hij, is een kleine maar zeer complete versie van een inzicht die je makkelijk kunt delen. Bij WeWork doen ze dat met Polaris, een zelf ontwikkeld systeem. Hier schrijft hij hoe Polaris ux research democratisch kan maken.

We vergeten zo snel

Bij DUO lopen we hier al langer tegenaan. Ik werk er zelf nu 4 jaar als researcher. In die 4 jaar zijn we enorm gegroeid als UX-team. Inmiddels zijn we met ongeveer 25 ux’ers waarvan 7 researchers. Dit tegenover meer dan 60 development teams. We groeien hard en onze manier van werken groeit niet snel genoeg mee. Daardoor lopen we tegen een 3 dingen aan.

  1. We vergeten zo snel. Wat ik 2 jaar geleden heb uitgezocht, staat opeens weer op de backlog. “Hebben we daar niet al een keer onderzoek naar gedaan?” Het team verandert, de invalshoek is anders, oh, waarom zijn we hetzelfde onderzoek voor de tweede keer aan het doen?
  2. We verliezen in discussies omdat we onze argumenten niet goed kunnen onderbouwen. “Ik weet dat we webpagina A zus en zo gemaakt hebben omdat inzicht B, maar ja… waar heb ik dat alweer opgeslagen. En had het niet ook iets te maken met inzicht C? Ik kan het zo snel even niet vinden, maar trust me…”
  3. De rest van de organisatie kan onze gebruikers niet goed leren kennen en weet dus ook niet hoe onze klanten er echt over denken, hoe ze zich echt voelen en wat ze nodig hebben. Als onze research niet breed gedeeld wordt of makkelijk toegankelijk is, dan is het niet overdraagbaar en kunnen anderen dus niks met de inzichten.

Was er maar een manier om inzichten zo te kunnen delen, dat iedereen binnen je organisatie de doelgroep echt begrijpt, ja ja, empathy. 

Must haves

Het verhaal van Sharon is een tof voorbeeld. Met zo’n digitale kaartenbak vol inzichten lossen we hopelijk onze problemen op. Op dit moment ben ik me aan het verdiepen in Shipright en Sticktail, beide Nederlandse producten. Want, oh ja, voor DUO moet het een tool zijn die we zelf kunnen hosten.

Daarnaast doen we bijna alles met filmpjes, zien doet geloven. Die moeten er dus in kunnen. We hebben veel gebruikers en een hele diverse doelgroep. Bijna iedereen in Nederland moet iets met ons. En we hebben veel projecten met verschillende onderwerpen die allemaal wel ergens met elkaar te maken hebben. Hoe krijgen we daar structuur in?

Op zoek naar voorbeelden

Ik ben heel benieuwd naar verhalen van andere UX’ers van andere bedrijven. Waar lopen jullie tegenaan en hoe lossen jullie ’t op? Wie heeft welke oplossing al eens uitgeprobeerd? Wat werkt wel, wat werkt niet? Ik ben vast niet de enige die hiermee bezig is, dus kom maar op met de tips.

Ik ben benieuwd naar je reactie...

  Subscribe  
Abonneren op