Een goed ux onderzoek is duur en duurt lang. Vaak weet je aan het begin nog niet eens welk resultaat je krijgt. Uit een onderzoek kan van alles komen. En wanneer doe je ‘genoeg’ onderzoek? Ik draai het om: je hebt weinig tijd en nauwelijks budget, maar je wilt toch inzichten over ‘wat je klant ervan vindt’. Alles is meegenomen en met deze 3 ‘ux-pakketjes’ kom je een flink eind.
1. Zien wat er gebeurt
Mocht je ze nog niet bijhouden of regelmatig bekijken, doe dat dan snel. Je webstatistieken. Ik gebruik zelf Google Analytics of Piwik. Bekijk elke week welke pagina’s het meest bezocht worden en kijk ook vanaf welke pagina’s mensen afhaken, bijvoorbeeld doordat ze je site verlaten of massaal op de contactknop klikken.
Wil je ook weten wat er gebeurt op een bepaalde pagina, kun je een heatmap maken. Je kunt dan bijvoorbeeld zien waar mensen de muis heen bewegen en waar wel of niet op geklikt wordt. Ik gebruik hiervoor VWO. Frankwatching schreef er deze blog over met linkjes naar andere handige programma’s.
Van data-analyse kun je een hele studie maken, maar iedereen kan beginnen met kijken wat er gebeurt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat deze blog het meest doordeweeks ’s ochtends (op kantoor denk ik) of ’s avonds (moe op de bank) gelezen wordt. Ik hou hier rekening mee wanneer ik een nieuwe blog post (meestal begin van de avond of ik plan hem in voor de volgende ochtend rond 9).
Het kost je 1 a 2 uur per week, is praktisch gratis en je kunt elk moment beginnen.
2. Actief om feedback vragen
Ik ben zelf altijd huiverig voor enquetes, maar een goede vraag op het juiste moment gesteld kan je veel informatie geven. Bijvoorbeeld door wanneer je klant net iets heeft gekocht bij je, direct erna te vragen hoe hij dat vond. Het kan met simpele knop waar een mailformulier achter zit, maar je kunt het ook uitgebreider aanpakken en een tool installeren. Google op feedback tool en je krijgt een avondvullend programma.
Bedenk van te voren wat je wilt weten en waarom, en zoek daar een tool bij. Combineer dat met de stats hierboven en je weet niet alleen wat er gebeurt op je site, maar ook wat je gebruiker daarover te zeggen heeft. Ik gebruik Typeform (gratis) en ben fan van Usabilla.
Een ochtend in de week ben je bezig met het structureren en analyseren van de feedback, kan gratis en je hoeft er niet per se speciale skills voor te hebben als je een goede tool hebt.
3. Meekijken met je gebruiker
Er komt een dag, misschien bij de wekelijkse standup waar je met het hele team naar de feedback of de data kijkt, dat iemand de waarom-vraag stelt. Waarom klikken ze daar niet op? Waarom zeggen ze allemaal dit of dat? Antwoord op die vraag krijg je pas wanneer je meekijkt met je gebruiker.
Zelf in gesprek of meekijken met je klant geeft je data kleur. Je krijgt er gevoel bij en begrijpt het probleem. Je krijgt een gezicht bij de persoon waar je ’t voor doet en je kunt hem zelf vragen: waarom? Hoe je dit aanpakt en waarom het super is, schreef ik eerder in deze blog. Je begint door nieuwsgierig te zijn, goed te luisteren en te observeren en oprechte interesse te tonen.
De meeste tijd gaat zitten in afspraken maken en het voorbereiden en analyseren na afloop van het gesprek. Doe je het gesprek face to face, komt er ook reistijd bij. Met 1 dag in de week kom je een heel eind. Je kunt de kosten laag houden maar je ontkomt vaak niet aan reiskosten, een kop koffie en een bedankje voor de klant die meedoet.