Categories
Hoe doe je onderzoek?

Binnenkijken bij de Billy Bus

Via Instagram zag ik dat The Factor.E een usability bus heeft: Billy. Omg, die moet ik van binnen zien. Dus stuurde ik Jorn, ux designer bij TFE, een berichtje. Afgelopen vrijdag hadden Billy en ik een date. In dit blog vertel ik je of Billy mijn ux hart kon veroveren.

Op Insta zag ik een foto van de bus langskomen en ik wilde graag eens binnenkijken. Sinds kort doe ik usability testen met een andere opzet dan eerder, maar om eerlijk te zijn loop ik best vaak te kutten. Soms met welke devices ik meeneem (en dat ze ’t niet doen) en soms is de opzet heel veel werk (maar werkt ’t wel goed). En soms is het gewoon een zootje, liggen er overal snoeren, voelt de testpersoon zich gelijk super klinisch en is de gezelligheid wel ver te zoeken. Als je als bedrijf er een hele bus voor inricht, nou, dan ben ik best benieuwd hoe die eruit ziet.

Ik was nog nooit bij The Factor.E geweest, maar had via een vriendin wel leuke verhalen over ze gehoord. TFE is een internetbureau dat veel doet met ux. Ik kreeg een rondleiding, wat een leuk kantoor. Goede koffie, nice. Leuke sfeer. Dit is Jorn, trouwens:

Met de #top2000 aan gewoon lekker doorwerken 🙂

Een bericht gedeeld door theFactor.e (@thefactor.e) op

Voordat we naar de bus gingen, liet hij zien waarmee ze de testen doen. Een soort bril waar een cameraatje opzit. Ze zijn zelf deze bril ook nog verder aan het perfectioneren. Met de bril op maakt het verder niet uit op welk device je de test uitvoert. Het liefst die van de testpersoon zelf. Jas aan, naar buiten. Eindelijk naar Billy. Maar toen Jorn de deur van Billy opendeed, verbaasde het me: er stond helemaal geen apparatuur. Was ik daar nou zo benieuwd naar?

De binnenkant van Billy is verder super. Een lekkere stoel, een bank, heerlijk vloerkleed, een lamp, een klok. Het is er gezellig en ik zou er zo willen bieren op vrijdagmiddag. Maar alle techniek om een usability test mee uit te voeren?

“Ja, dat is die bril die ik je net liet zien toch?”
“Ja,” zei ik.
“Wij willen dat mensen zich heel erg op hun gemak voelen tijdens een test. Dan komt er veel meer uit. Sfeer is het allerbelangrijkst.”
Ik knikte.
“Dat wist ik wel,” dacht ik en ik voelde me weer eens heerlijk met de neus op de feiten gedrukt :).

#innovatie is fantastisch

Een bericht gedeeld door theFactor.e (@thefactor.e) op

Ps. Ik ben vergeten om foto’s te maken, daarom heb ik de foto’s van hun insta gebruikt. Maar: ik ga nog eens meedoen met een test, dus foto’s komen vast nog wel!