Vorige week mocht ik meedoen aan een usertest bij Blendle. Ik ben sowieso Blendlefan en ik was benieuwd hoe zij een ux test aanpakken. In dit blog lees je hoe het was en wat ik afgekeken heb :).
Het begon al met hoe ze een afspraak maakten
Ik weet niet hoeveel tijd ik altijd kwijt ben met heen en weer mailen met degene die mee doet aan de test. Wanneer kun je, hoe laat, nee toch een uur later, of nee, dan staat al iemand anders, aargh. Blendle deed het zo:
De test
Ron is copywriter bij Blendle. Hij schrijft alle teksten bij de interfaces; niet boven de artikelen, daar is een aparte redactie voor. Sinds drie maanden is hij omgedoopt tot ux tester en voert hij steeds samen met een ontwerper, front- of backendprogrammeur de testen uit. We hadden afgesproken bij hun op kantoor. Ik kwam binnen, kreeg koffie, schudde wat handen en we gingen naar het hokje waar de test plaatsvond. Ron filmde alles via Lookback, zowel mij als het scherm.
Voor de test had hij een nepprofiel aangemaakt voor de webversie van Blendle. Ze wilden een nieuw betaalprincipe testen (inmiddels online: Blendle Premium) en een aantal nieuwe ‘blendle-dingen’ zoals hij ’t in de mail al aankondigde. Ze vroegen me hardop te denken en stelden daarnaast allerlei vragen. Eigenlijk zoals ik dat zelf ook altijd doe.
Wat heb ik geleerd?
- Ze hadden een testomgeving die live stond, actueel was en met echte info (artikelen van die dag). Alle linkjes klopten. Ik mocht gewoon heen en weer klikken. Als ik vragen stelde, zei Ron: ‘kijk maar of je het vindt.’ Hierdoor hoefden ze zelf bijna niets uit te leggen en konden ze precies volgen waar ik wat zocht. Een test gaat pas echt lekker als het prototype gekoppeld is aan een database met gegevens.
- Kennelijk had Ron wel in z’n achterhoofd welke taken hij wilde zien, want af en toe stelde hij heel subtiel een vraag van ‘oh en wil je dit eens opzoeken’. Op ’t eind hoefde hij nog maar 1 opdracht echt aan te kondigen, omdat ik de rest kennelijk onbewust allemaal al had gemaakt.
- In het begin hadden we wat opstartproblemen. Dat heb ik soms ook. Iemand die niet met mijn Macbook overweg kan, het prototype dat niet laadt of een linkje dat niet werkt. Ook bij Blendle lukt niet alles bij een test. Het is oké :p.
- Een mailtje zoals Ron mij stuurde, is heel beleefd en heel praktisch. Er gaat nu vaak heel veel tijd zitten in heen en weer mailen van dan kan ik niet, dan kan ik wel. Hij vertelde dat hij dat ook met vallen en opstaan geleerd heeft.
Erna heb ik nog even koffie gedronken, spraken we over ux in het algemeen en kreeg ik een rondleiding. Hele gave plek. Maar de grootste les die ik heb geleerd: gebruikers willen best moeite doen om langs te komen en mee te helpen wanneer je ze dat open en eerlijk vraagt. Ik heb namelijk speciaal voor Blendle 2x 2 uur in de trein gezeten, gewoon omdat het me zo cool leek om daar binnen te kijken.