Categorieën
(On)begrepen burgers De lerende overheid

5. Jouw feedback

In de vorige hoofdstukken las je hoe we allemaal verbonden zijn. Ook zag je hoe mijn maand november met de overheid eruit ziet en welke nieuwe inzichten ik opdeed. In dit hoofdstuk vertel ik hoe ik verder ga en waarom ik jouw feedback graag wil.

Kastjes en muren

Wat als je geen kutmaand, maar een kutjaar hebt? Of het ene nare jaar na het andere? Als projectgroep kijken we naar verschillende cases, waarbij mijn maand een walk in the park is.

Hoe ziet zo’n relatiekaart eruit als je regelmatig van het kastje naar de muur moet? Als problemen opstapelen en je geen reserves hebt?

Ouders die de dupe zijn geworden in de toeslagenaffaire hebben een relatie met de overheid waarbij aanleidingen en stress niet op zichzelf staan maar als dominostenen elkaar beïnvloeden. Een jongere met schulden die zijn post niet meer durft open te maken heeft een veel complexere relatie met de overheid dan ik. Mijn kutmaand is er niets bij.

Hou zouden dat soort kaarten eruit zien? Is deze kubus een manier om overzicht te krijgen op de relatie die burgers en de overheid met elkaar hebben? Om de kubus van meerdere kanten te kunnen bekijken. En te kunnen zien hoe een draai effect heeft op een andere laag? Samen met mijn collega’s ga ik een aantal van dat soort kaarten maken.

Hoe kan het beter?

Deze kaart en de kaarten die ik nog ga maken, zijn hoe het nu is. Maar interessanter wordt het als we kijken naar hoe het zou moeten zijn. Hoe zou de overheid samen diensten moeten bieden aan burgers en hoe zouden burgers die als eenheid kunnen ervaren?

Het is makkelijk roepen dat er 1 loket moet komen voor alles, of dat we weer terug moeten naar de tijd dat alles gewoon via mensenhanden ging. Dat is niet realistisch. Digitalisering heeft ons ook veel gebracht.

Hoe het wel kan, daar hebben we een nieuwe set principes voor nodig waar we op elke laag van de kubus mee aan de slag kunnen.

Dat kan ik niet alleen en daarom…

Jouw feedback

Mijn kaart is openbaar zodat jij je vragen en opmerkingen erbij kan plaatsen. Dit kan op het Miro-bord door opmerkingen te plaatsen overal op de kaart.

Waar ben ik naar op zoek?

  • Er zitten vast fouten in. Ik raakte bijvoorbeeld de draad kwijt in mijn zoektocht naar de gemeentelijke belastingen en welke wetgeving daarbij hoort, dus help me als jij toevallig wel weet hoe dat zit!
  • Wat valt jou op aan de lagen die ik in kaart heb gebracht? Question everything. Waarom zijn lijntjes zoals ze zijn, en wat vind je daar apart aan? Ik ben zelf al vrij lang ambtenaar en voor mij beginnen zaken al ‘heel normaal’ te worden terwijl ze dat niet zijn.
  • Hoe zou het anders kunnen? Vul je ideeën aan in de comments.

Ga naar de openbare kaart op Miro en help mee.

Of deel je verhaal met mij hoe jij de overheid ervaart. Waar jij benieuwd naar bent. Of misschien heb je ook weleens zoiets voor jezelf uitgezocht. Let me know. Bijvoorbeeld op twitter (kan ook in dm) of in de Code for NL-slack.


Deze blog bestaat uit een paar hoofdstukken. Spring hier tussen de hoofdstukken.

  1. Het overzicht kwijt
  2. Alles is verbonden
  3. Mijn relatie met de overheid: de kaart
  4. Nieuwe inzichten
  5. Jouw feedback – hier ben je nu