Afgelopen week gaf ik samen met de researchers van Aegon een praatje op een UX meet-up. Onderwerp: hoe organiseer je usability testen in een agile werk-omgeving. Dat kan namelijk best lastig zijn. In dit blog wat ik vertelde en hoe we het bij DUO aanpakken.
Aegon versus DUO
Esther en Lilian van Aegon vertelden eerst over hun usability lab. Teams van Aegon kunnen aangeven wat ze getest willen hebben en in het ux lab wordt op vaste dagen deze testen afgenomen. Bij DUO doen we het anders. We hebben geen centraal lab, maar iedere researcher hoort bij een develop team en werkt met een flexibel lab dat je makkelijk meeneemt. Over dit flex lab schreef ik eerder al een blogje.
Ik vond het leuk om te merken dat het een niet per se beter is dan het ander. Wat ik bijvoorbeeld als nadeel van mijn manier zag, zagen Lilian en Esther als voordeel van hun manier en andersom. Dat leverde ook een leuk gesprek op met iedereen die er was. Het blijft zoeken naar de beste manier.
De voordelen
Een researcher in het team is een vast aanspreekpunt voor dat team. Altijd dichtbij, je bent bij alle standups. Daardoor weet je als geen ander wat er speelt in dat team en kun je snel en makkelijk tot de kern komen. Je kunt je teamleden voor en na de test bijstaan met advies en kunt meedenken met de uitdagingen en hoe we die gaan testen.
Je hoeft geen rekening te houden met andere teams, dus kun je de usability testen aanpassen aan de sprint. Het hoeft niet per se op een vaste dag als het voor de sprint planning beter uitkomt om het anders te doen. Je kunt precies de juiste respondenten vinden en doordat je ze in hun eigen omgeving opzoekt krijg je veel meer informatie dan in een neutrale ruimte. Mijn ervaring is dat mensen in hun eigen omgeving vaak ook makkelijker het achterste van hun tong laten zien.
Maar ook nadelen
Je bent minder goed op de hoogte van andere researchactiviteiten, omdat je weggestopt zit in een team. Soms kan het efficienter door testen te combineren met elkaar. We hebben nu 8 researchers bij DUO, maar meer dan 60 development teams. En die teams geven steeds vaker aan dat ze hun producten willen testen.
In 2018 gaan we daarom experimenteren met maandelijkse testdagen per doelgroep waar je als team op in kunt schrijven. Hoe we dit precies gaan aanpakken, weten we nog niet exact. Daar volgen vast nog blogjes over.
Waar we ook tegenaanlopen is dat je met een researcher in je team een ‘mannetje’ hebt voor gebruiksvriendelijkheid. We willen juist graag dat ieder teamlid zich zelf verantwoordelijk voelt om gebruiksvriendelijk te ontwerpen en te bouwen.
Hoe doe jij het?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van andere organisaties hoe zij hun usability testen organiseren. Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?
Wil je trouwens ook een keer naar de UX research meet-up, meld je dan hier aan.