Ik ben bevooroordeeld. Ik denk dat de sleutel tot het antwoord op de vraag ‘Hoe kan de digitale overheid een begripvolle verbinding hebben met mij, een burger?’ is om burgers de rol van designers te geven. Of dat echt zo is, daar wil ik mijn onderzoek van de komende 2 jaar mee starten.

Mijn eerste case: studieschuld en je toekomst. De rol van de digitale overheid is in deze: de Dienst Uitvoering Onderwijs, mijn thuisbasis. De rol van de burger als ontwerper: 10 studenten CMD van de Hanzehogeschool, ieder met hun eigen (kleine of grote) studieschuld en toekomstplannen. In dit blog meer over deze case en de eerste verhalen (in lego).

Onze relatie met studenten

Hoe plannen studenten (onbewust) hun toekomst? Welke invloed heeft een studieschuld en alle emoties die daarbij horen? Welke rol moet DUO daarin spelen? Met dit onderwerp ben ik dik 3 jaar bezig. In 2015 werd het leenstelsel ingevoerd en mijn zusje was een van de studenten die hier mee te maken kreeg. De afgelopen jaren heb ik haar elk jaar gefilmd om te zien wat de studielening met haar deed. Na 3 jaar is het tijd om het grootser aan te pakken.

De Hanze Hogeschool biedt in het 4e jaar studenten van de opleiding Communicatie, Media en Design de kans om een half jaar lang samen met bedrijven op te trekken. Begin september hield ik een poster pitch waarna 10 studenten zich aanmelden om met het onderwerp aan de slag te gaan. Super!

Alle trails komen terug

Bij deze concrete case passeren alle trails binnen mijn ontwerpvraag de revue:

digitale overheid

DUO wil het liefst dat studenten hun zaken zelf regelen via het digitale loket. Kom je er niet uit, dan helpen we je, via de tel of mail, door je wegwijs te maken in dat loket. Loopt het mis, dan gaan we je persoonlijk helpen. Per keer dat we contact hebben met elkaar, kan het medium verschillen. Digitaal en menselijk contact zijn verstrengeld.

verbinding

Studenten die nu lenen, blijven nog lang verbonden met ons. We sturen ze brieven en herinneringen en we zien in de statistieken dat een heleboel studenten die niet lezen en soms niet in actie komen tot het te laat is. Wat verwachten studenten van ons? Hoe willen zij met ons verbonden zijn?

begripvol

Wat hebben studenten nodig van ons om goede keuzes te kunnen maken? Bij wie ligt het initiatief en hoever mogen we gaan in het ‘meedenken’ met studenten? Wat betekent het voor DUO om begrip te hebben voor studenten?

ik de burger

De studenten van de Hanze die meedoen hebben een dubbelrol. Ze zijn ontwerper en student. Ze krijgen studiefinanciering, sommigen lenen. Ze zijn allemaal bezig met hun eigen toekomst. En ze zijn over een jaar allemaal afgestudeerd ontwerper. Stel dat zij de koers van het onderzoek mogen bepalen? Stel dat zij mogen ontwerpen hoe de interactie met DUO is? Wat gaat er dan veranderen?

Je studieschuld in lego

Vorige week vrijdag begonnen we. Ik legde de case uit, liet de opnames van mijn zus zien en we bespraken het komende half jaar. Ik had een bak lego meegenomen van een vriend (met veel poppetjes met pistolen, lol). Eerst bouwde iedereen iets om zichzelf voor te stellen en daarna stelde ik een vraag: ‘Wat voel je als je aan je studieschuld denkt? Hoe ziet dat eruit in lego?’

De een vertelde dat haar lening bij DUO als een auto-onderstel onder haar leven was. Een ander vertelde dat ze zich als een koorddanser voelde, bang om een verkeerde stap te zetten. Weer een ander vertelde dat ze bang was dat de schuld als een donkere toren zou worden, daarom leende ze maar zo min mogelijk. Iemand vertelde dat ze toen ze op het mbo zat ‘heel erg anti-lenen was, maar nu wel leende. Bizar dat je zo kunt veranderen, maar ja, je hebt ook geen keus’. En iemand vertelde droog: ‘nu leen ik (wit blokje omhoog) en straks moet ik terugbetalen (grijs blokje omlaag)’.

Met deze cultural probes werkte het supergoed om met elkaar in gesprek te komen. Ik had er zelf ook 1 gemaakt. Ik zat samen met mijn man Jasper aan een tafeltje in ons nieuwe huis. We hebben een hoge hypotheek en betalen beide een studieschuld terug. Had ik in reflectie andere keuzes willen maken nu ik weet hoe mijn toekomst als terugbetaler eruit ziet?

Studenten maken hun eigen trails

Na de gesprekken gingen de studenten zelf aan de slag om trails te ontwarren. Welke vragen leven bij hen en welke bieden aanknopingspunten om de komende maanden mee aan de slag te gaan? Wordt vervolgd :).

Doe mee met de conversatie

2 reacties

  1. Wat boeiend om je verhaal te lezen. Hoe je het allemaal aanpakt en hoe je de studenten bij je ontwerpvraag betrekt. En de LEGO, wat een mooie tool om uitdrukking te geven aan gevoelens. Dank voor het delen!

    1. Hoi Willeke,
      Leuk dat je reageert! Als je in de toekomst nog eens tips voor me hebt, houd ik me aanbevolen 🙂

      Maike

Laat een reactie achter

Ik ben benieuwd naar je reactie...