Laatst gaf ik samen met mijn collega Reinout een workshop op het Gebruiker Centraal Festival. Hoe kunnen we, als overheidsorganisatie beter samenwerken met burgers? Bij DUO doen we dat door samen met burgers naar onze diensten te kijken. In dit blog deel ik een aanpak hoe je dit kan doen, incl. materialen die je kunt gebruiken bij een workshop hierover.
Gewoon eens doen
De beste manier om te snappen wat human centered design is, is om dat gewoon eens te doen. Samen de verschillende fases doorgaan, werkt veel beter dan het proberen uit te leggen met een presentatie. Waarom dit soort workshops goed zijn voor je organisatie, schreef ik eerder al in deze blog.
De opzet is simpel. Wij bedachten van te voren een case waar we bij DUO mee bezig zijn, in dit geval de administratie rond de leerplicht. Elke 5 deelnemers vormden samen een groep die een van de partijen waren die met het onderwerp te maken hebben, bijvoorbeeld scholen, ouders en kinderen, gemeentes, softwareleveranciers, DUO en het ministerie.
We begonnen met een bewijssafari. Op allerlei kaartjes verspreid over de tafel stonden inzichten, observaties en verhalen die over het onderwerp gingen. Het een was een krantenartikel, een ander cijfers uit een rapport of een quote uit een gebruikersonderzoek. In het echt kun je samen met je team zo’n bewijssafari maken door op onderzoek uit te gaan. Met een aantal canvassen die je kunt invullen, hielpen we de groepen verder op weg om het onderwerp te begrijpen, een ontwerp uitdaging te formuleren en oplossingen uit te werken.
De hele outline van de workshop incl. uitleg bij alle oefeningen kun je vinden (en downloaden) op Noti.st. Al het materiaal incl. de bewijssafari kun je hier downloaden. Voel je vrij om het uit te printen en in je eigen organisatie te gebruiken. Heb je meer vragen, schroom niet en stel ze aan mij via maike@klipklaar.nl of aan mijn collega Reinout Tiekstra.