Alle blogs van Klipklaar
Categorieën: (Wis selectie)
-
· (On)begrepen burgers -
· De begripvolle ambtenaar -
· De gevolgen van de gaswinning -
· Een begripvolle toekomst -
· Geen onderdeel van een categorie -
· Hoe doe je onderzoek? -
· Promoklip -
· Werken met beeld
Alle blogs over geen onderdeel van een categorie
De systeemwereld van de overheid kun je alleen menselijk maken door te beginnen vanuit het perspectief van de mens. Van de leefwereld van burgers. Hoe kan de overheid dit leren? Wat betekent dit voor de structuur en de cultuur? Voor de uitvoering, beleid en ook de politiek? Hoe zet je een feedbackloop op van burger naar bestuurder? Hier lees je mijn experimenten om hierachter te komen en te verbeteren.
Mijn fav's
- 27 mei 2021 27 mei 2021 Hoe je wetten maakt die mensen kunnen (en niet alleen kennen)
- 26 apr 2021 26 apr 2021 We kennen ze niet
- 4 feb 2021 4 feb 2021 De structuur van onderzoek – Blogverjaardag
- 11 okt 2020 11 okt 2020 De schoonheid van de achterkant
- 26 sep 2019 26 sep 2019 Waarom vecht de digitale overheid tegen haar eigen burgers?
- 15 mrt 2019 15 mrt 2019 Ruimte voor begrip in de weg van wet naar (digitaal) loket
2022
- 15 september 15 sep Maak plaats
- 6 september 6 sep Dit gaat niet over maatwerk
- 8 mei 8 mei Hoe we een computerbesluit kunnen zien
- 1 mei 1 mei Drie lessen die ik leerde bij de Nationale ombudsman
2021
- 31 december 31 dec Hoe te reflecteren
- 24 december 24 dec Luisteren naar de burger, een begin voor een professionele standaard
- 1 november 1 nov Reconstructie van een reconstructie
- 3 oktober 3 okt Participatie on steroids
- 4 augustus 4 aug Nieuw werk = nieuwe vragen
- 10 mei 10 mei Balans dansen
- 26 februari 26 feb Mensgericht ontwerpen bij de overheid, een praktische gids
- 12 januari 12 jan Op naar een nieuwe structuur voor maatwerk
2020
- 12 december 12 dec Mijn relatie met de overheid
- 11 november 11 nov Begripvolle digitale dienstverlening
- 3 november 3 nov Hoe ga je open?
- 30 september 30 sep Meer kleur
- 25 juni 25 jun “Wanneer ga jij je nou eens als een echte ambtenaar gedragen?”
- 1 juni 1 jun Een open app
- 20 april 20 apr De begripvolle systeem-level-bureaucraat
- 19 maart 19 mrt Onderzoek op afstand
- 9 maart 9 mrt UX coaching
- 18 februari 18 feb Goede diensten
2019
- 31 december 31 dec Goede ux research voornemens
- 24 december 24 dec Alles wat we weten over de klant, weten we allemaal
- 9 december 9 dec Strategie update
- 17 oktober 17 okt De empathiethermometer
- 17 augustus 17 aug De empathieschuld aflossen
- 23 juli 23 jul De rol van DUO, hoe vind je die?
- 8 juli 8 jul Het Gebruiker Centraal Manifest
- 29 juni 29 jun Vier manieren om verhalen te vertellen in je organisatie
- 9 mei 9 mei Lezing Empathie schuld bij de digitale overheid
- 8 april 8 apr Hoe we UX research’en bij DUO (editie 2019)
- 18 maart 18 mrt De strategietaart uitgewerkt
- 15 maart 15 mrt Verhalen voor ambtenaren
- 14 maart 14 mrt Empathie toepassen
- 14 maart 14 mrt Discourse: Service Design in Government
- 2 februari 2 feb Twee nieuwe dingen die ik komend jaar wil leren
2018
- 14 december 14 dec Wie houdt zich nog meer bezig met digitale transformatie?
- 18 november 18 nov De begripvolle ambtenaar
- 16 november 16 nov Beginnen met service design bij de overheid
- 1 november 1 nov Develop friendships
- 1 november 1 nov Computerbesluiten sturen ons van het kastje naar de muur
- 27 september 27 sep Mapping trails, versie september 2018
- 15 augustus 15 aug Respondenten vinden: het is niet zo moeilijk
- 10 april 10 apr Wetten en regels maken met de principes van UX
- 26 maart 26 mrt Gebruikersinzichten voor iedereen
- 27 januari 27 jan Usability testen als je agile werkt
2017
- 11 december 11 dec Geen tijd, geen geld: toch ux
- 18 oktober 18 okt How to research: persona’s
- 9 oktober 9 okt Co-creation everywhere
- 2 oktober 2 okt How to research: bevindingen delen
- 25 september 25 sep Waarom film fan-tas-tisch werkt als researchmateriaal
- 9 augustus 9 aug Waarom je als ux’er je buren moet kennen
- 30 mei 30 mei Geen experience is de beste user experience
- 8 maart 8 mrt The 5 essentials of leadership in service design (and why I failed them all)